• eiwitshake

Eiwitten

Voeding en beweging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vandaag starten we met de opbouw en de functie van eiwitten.

Waarom eten we eigenlijk?

Fysiologisch gezien hebben we voedingsstoffen nodig om te kunnen functioneren. Deze zijn nodig voor levensprocessen zoals de energievoorziening en de opbouw en reparatie van het lichaam. Als ons lichaam dit voor elkaar wil krijgen zijn voornamelijk de macronutriënten van belang. Deze worden gezien als brandstof voor het lichaam. Met macronutriënten worden de eiwitten, vetten, koolhydraten en vezels bedoelt. (micronutriënten zijn vitamines, mineralen en spoorelementen, daarover later meer).

Eiwit

Eiwitten, ook wel proteïne genoemd, zijn de bouwstenen van het lichaam. Eiwitten zijn weer opgebouwd uit aminozuren. Het lichaam kan een aantal van deze aminozuren zelf maken en het andere deel moet via de voeding verkregen worden. De aminozuren die uit de voeding verkregen moeten worden zijn de zo genoemde essentiële aminozuren. Een volwassen mens heeft gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Vegetariërs, kinderen en zwangere vrouwen hebben een hogere eiwitbehoefte.

Eiwit shake

Veel (kracht)sporters drinken graag een eiwit shake na het sporten. Een eiwit shake is een supplement. En zoals de naam al zegt voegt het iets toe aan je reguliere voeding. Voor de meeste sporters is dit niet nodig. Ondanks dat wat de voedingsindustrie ons wil doen geloven hebben de meeste sporters geen speciale shakes nodig. Mits je gezond en gevarieerd eet haal je namelijk al voldoende eiwitten uit reguliere voedingsmiddelen, zoals melk, yoghurt en kaas, vlees, vis, eieren en tofu.

Conclusie

Meer eiwitten eten of drinken dan je nodig hebt heeft weinig tot geen zin: het zorgt niet voor snellere spiergroei, zoals vaak gedacht wordt. Een hogere eiwitinname dan de eiwitbehoefte leidt niet tot meer spiergroei. Een overschot aan eiwitten wordt door het lichaam gebruikt als brandstof of wordt opgeslagen in de vorm van vet. Dit kan zorgen voor een (ongewenste) toename in lichaamsgewicht.

Volgende keer: Koolhydraten

Anne Visser - trainer bij InVorm
 

 

Wil je ook een keer kennismaken met Anne? Boek dan een proefles bij ons op de club en laat je adviseren over je voeding en beweging:

Nieuws

  • Voedingstips: Eet Je Fit - De InVorm Training Hilversum Blog

    Iedereen weet dat een goed gewicht en vetpercentage beter is voor je gezondhe...

    Lees meer
  • Past InVorm Training bij jouw doelstelling?

    Kom erachter via de online lidmaatschapstest. Invullen duurt slechts 1 minuutje.

    Lees meer
Meer nieuws
  • Doeke Bosma

    "Afvallen bij inVorm Training is effectief en leuk!"

    Doeke Bosma
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.
  • Jannie (52 jaar)

    "Eet Je Fit heeft mijn leven definitief veranderd. Dankzij de fantastische coaching en de aanpak ben ik flink afgevallen!*"

    Jannie (52 jaar)
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.
  • Anno (44 jaar)

    "Ik heb al jaren last van pijn in mijn onderrug, niets hielp. Na 2 maanden Milon heb ik nergens last meer!*"

    Anno (44 jaar)
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.
  • Gea (72 jaar)

    "Ik train inmiddels bijna elke dag waarvan twee keer op de Milon. Mijn humeur en energie waren nog nooit zo goed!*"

    Gea (72 jaar)
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.
  • Rina (42 jaar)

    "Ik heb elk afslankmiddel geprobeerd, niets werkte. Dankzij Eet Je Fit ben ik al afgevallen en ik ga door.*"

    Rina (42 jaar)
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.