• eiwitshake

Koolhydraten

Voeding en beweging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vandaag starten we met de opbouw en de functie van koolhydraten.

Koolhydraten zijn een omstreden onderwerp. De koolhydraatarme gerechten en diëten zijn steeds meer in opmars. De vraag die ik regelmatig krijg is welke rol koolhydraten spelen bij gewichtstoename. Voordat ik hierop in ga eerst wat fysiologie.

Koolhydraten zijn de energie bron voor het lichaam. Er bestaan verschillende soorten koolhydraten. Namelijk enkelvoudige en meervoudige varianten. Enkelvoudige koolhydraten zijn de sacharide (in de volksmond ook wel suikers genoemd). Onder de sacharide vallen glucose, fructose en galactose. Als er meerdere glucose moleculen aan elkaar binden ontstaat er een polysacharide, ook wel zetmeel genoemd. Zetmeel is dus een geschakelde keten van glucose moleculen en valt onder de meervoudige koolhydraten.

Het laatste onderscheid wat er gemaakt moet worden is het verschil tussen verteerbare en onverteerbare koolhydraten. Verteerbare koolhydraten zijn alle koolhydraten die het lichaam kan afbreken en dus kan gebruiken voor energie. De niet verteerbare koolhydraten worden vezels genoemd. Vezels hebben bindingen die het lichaam niet (of nauwelijks) af kan breken. Op deze manier gaan vezels onverteerd door het spijsverteringskanaal. Ze dragen wel bij aan een verzadigd gevoel en een gezonde spijsvertering. De aanbeveling van voedingsvezel is 30-40 gram/dag.

Hoeveel koolhydraten moeten er nou dagelijkse geconsumeerd worden?
De sacharide glucose is belangrijk voor het functioneren van de hersenen en de rode bloedcellen. De Gezondheidsraad adviseert om 40%-70%* van de dagelijkse calorieën uit koolhydraten te halen. Als de inname van koolhydraten onvoldoende is gaat het lichaam eiwitten afbreken om te gebruiken als energie bron. Dit terwijl eiwitten van belang zijn voor vele andere functies in het lichaam zoals beschreven in de vorige nieuwsbrief.

Word je dik van koolhydraten?
Nee, als men verder normaal eet niet! Koolhydraten zelf zijn dus niet de directe oorzaak van gewichtstoename. Er kan wel gewichtstoename optreden als er meer calorieën worden geconsumeerd dan dat er worden verbruikt. Dat de essentie van aankomen/afvallen. Energieverbruik versus energieconsumptie.

Wat wel/niet eten?
Er kan het beste gekozen worden voor meervoudige vorm van koolhydraten. Denk hierbij aan volkorenpasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. Daarnaast dragen meervoudige koolhydraten ook bij aan een verzadigd gevoel waardoor de behoefte minder groot is om te veel te consumeren.

Snoep en frisdrank zijn energie bronnen die beter vermeden kunnen worden. Deze producten leveren wel energie maar bevatten weinig andere nuttige voedingsstoffen zoals vitamine, mineralen en vezels. Snoep en frisdrank nodigen uit om gemakkelijk teveel te consumeren. Hierdoor kan er snel een overschot aan calorieën ontstaan wat meestal leidt tot ongewenste gewichtstoename.

Volgende keer: Vetten

Anne Visser - trainer bij InVorm
 

 

Wil je ook een keer kennismaken met Anne? Boek dan een proefles bij ons op de club en laat je adviseren over je voeding en beweging:

Nieuws

  • Voedingstips: Eet Je Fit - De InVorm Training Hilversum Blog

    Iedereen weet dat een goed gewicht en vetpercentage beter is voor je gezondhe...

    Lees meer
  • Past InVorm Training bij jouw doelstelling?

    Kom erachter via de online lidmaatschapstest. Invullen duurt slechts 1 minuutje.

    Lees meer
Meer nieuws
  • Doeke Bosma

    "Afvallen bij inVorm Training is effectief en leuk!"

    Doeke Bosma
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.
  • Jannie (52 jaar)

    "Eet Je Fit heeft mijn leven definitief veranderd. Dankzij de fantastische coaching en de aanpak ben ik flink afgevallen!*"

    Jannie (52 jaar)
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.
  • Anno (44 jaar)

    "Ik heb al jaren last van pijn in mijn onderrug, niets hielp. Na 2 maanden Milon heb ik nergens last meer!*"

    Anno (44 jaar)
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.
  • "Ik train inmiddels bijna elke dag waarvan twee keer op de Milon. Mijn humeur en energie waren nog nooit zo goed!*"

    Gea (72 jaar)
    * Specifieke resultaten kunnen niet worden gegarandeerd. Resultaten kunnen altijd variëren en verschillen van persoon tot persoon.